Termin naboru wniosków: od 10.03.2025 r. godz. 8:00 do 30.04.2025 r. godz. 15:00

REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW

Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych

 Nabór realizowany jest w oparciu o program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwanego dalej NFOŚiGW) pt.: „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych (zwany dalej programem lub programem priorytetowym), który stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.

 Cele programu

  • Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków1 Ochotniczych Straży Pożarnych położonych na terenie gmin liczących do 20 tys. mieszkańców
  • Polepszenie stanu infrastruktury służącej utrzymaniu i zabezpieczeniu specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, wykorzystywanych w akcjach ratowniczych oraz podczas usuwania skutków zagrożeń, poprzez modernizację budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, o których mowa w pkt. 1).
  1. Typy projektów

Przedsięwzięcia polegające na:

  • termomodernizacji budynku/budynków Ochotniczych Straży Pożarnych,
  • instalacji OZE na terenie obiektów Ochotniczych Straży Pożarnych,
  • wymianie źródła ciepła w budynku/budynkach Ochotniczych Straży Pożarnych,

zgodnie z warunkami podanymi w załączniku nr 1 do programu priorytetowego.

  1. Alokacja środków: 9 500 000,00 zł, w tym: NFOŚiGW – 7 833 300,00 zł, WFOŚiGW – 1 666 700,00 zł.
  1. Beneficjenci

Beneficjentem są jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych lub gminy, wskazane przez ministra właściwego ds. klimatu, dysponujące prawem własności lub innym tytułem prawnym do budynku/budynków1 lub/i nieruchomości gruntowej, na której realizowane jest przedsięwzięcie z prawem dysponowania obejmującym okres nie krótszy niż do końca okresu trwałości przedsięwzięcia, tj. co najmniej 5 lat od dnia zakończenia przedsięwzięcia.

  1. Intensywność dofinansowania

Do 100% kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie jednostek OSP wskazanych przez uprawnioną gminę nie może przekroczyć kwoty 500 000,00 zł dla każdej uprawnionej gminy.

  1. Warunki dofinansowania
  • Przedsięwzięcie nie może zostać zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Instalowane urządzenia muszą być nieużywane i wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed ich montażem.
  • Zakup materiałów i prace budowlane wykonywane we własnym zakresie są dopuszczalne tylko przy udziale inspektora nadzoru z odpowiednimi uprawnieniami oraz po przedłożeniu protokołu odbioru robót.
  • Beneficjent końcowy zapewni zmniejszenie zużycia nieodnawialnej energii pierwotnej w modernizowanym budynku o co najmniej 20% dla tego budynku przy pracach termomodernizacyjnych, a w przypadku wyłącznej instalacji OZE i wymianie źródła ciepła, o co najmniej 10%.
  • Beneficjent końcowy zobowiązany jest do eksploatacji instalacji i urządzeń (we wskazanej we wniosku lokalizacji) przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia przedsięwzięcia.
  • W przypadku, w którym na powierzchni2 przekraczającej 20% części budynku podlegającej modernizacji energetycznej, w ramach projektu prowadzona będzie działalność gospodarcza (rozumiana zgodnie z unijnym prawem konkurencji3), przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do dofinansowania w zakresie tego budynku.
  1. Okres wdrażania

Program realizowany będzie w latach 2024-2025, przy czym zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów z beneficjentem końcowym) podejmowane będą do 30.09.2025 r. Wypłata środków na rzecz beneficjentów musi nastąpić nie później niż do dnia 31.12.2025 r.

  1. Koszty kwalifikowane

Okres kwalifikowalności kosztów: od 01.01.2024 r. do 30.11.2025 r.

  1. Składanie wniosków
  • Nabór wniosków trwa od dnia ogłoszenia do 04.2025 do godziny 15.00.
  • WFOŚiGW zastrzega sobie prawo do wcześniejszego zakończenia naboru lub unieważnienia konkursu z przyczyn od niego niezależnych.
  • Wnioski składa się wyłącznie elektronicznie przez internetowy Generator Wniosków (https://lsi.fundusz.olsztyn.pl/).
  • Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty: –

 – formularz w zakresie oceny oddziaływania na środowisko,

– harmonogram finansowo-rzeczowy zadania (generuje się z poziomu wypełnianego wniosku – należy wypełnić zgodnie z danymi ujętymi we wniosku, wydrukować, podpisać przez Kierownika Jednostki i Skarbnika oraz załączyć jako plik do wniosku),

– aktualne zaświadczenie z Urzędu Marszałkowskiego o wywiązywaniu się z należnych opłat za korzystanie ze środowiska (ważne 3 m-ce od daty wystawienia),

-zaświadczenie z banku lub umowa z bankiem o posiadanym nr rachunku bankowego,

– aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego i ZUS o niezaleganiu z płatnością podatków i opłat (jeżeli dotyczy),

-oświadczenie w sprawie wyboru Wykonawcy/Dostawcy (jeżeli dokonano wyboru – załącznik dostępny w Generatorze Wniosków),

– przegląd energetyczny przedsięwzięcia przed modernizacją zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do Wytycznych Technicznych, które są załącznikiem nr 1 do programu priorytetowego,

– dokument potwierdzający prawo własności / prawo do dysponowania budynkiem w celu realizacji projektu,-

– inne – jeżeli dotyczy, np.: audyt energetyczny, niezbędna dokumentacja budowlana/techniczna, Świadectwo Charakterystyki Energetycznej (SCHE).

Ponadto w przypadku, gdy wnioskodawcą jest OSP:

 – statut OSP,

– aktualny wypis z rejestru stowarzyszeń (należy pobrać ze strony https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.htm),

w przypadku, gdy wnioskodawcą jest gmina:

– kopia dokumentu potwierdzającego wybór na burmistrza/wójta oraz powołanie skarbnika gminy.

–  Załączniki powinny być wypełnione na aktualnych drukach w sposób czytelny i podpisane przez osoby upoważnione.

– Wnioski, które wpłyną po wyznaczonym terminie nie będą rozpatrywane.

  1. Ocena wniosków
  • WFOŚiGW przeprowadza ocenę wniosku, zgodnie z następującymi kryteriami:

1) Wniosek jest złożony w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze

2) Wniosek jest złożony na obowiązującym formularzu i w wymaganej formie

3) Wniosek jest kompletny i prawidłowo podpisany, wypełniono wszystkie wymagane pola formularza wniosku oraz dołączono wszystkie wymagane załączniki

4) Wnioskodawca mieści się w katalogu Beneficjentów końcowych, określonym w programie priorytetowym

5)W ciągu ostatnich 3 lat przed dniem złożenia wniosku WFOŚiGW nie wypowiedział Wnioskodawcy lub nie rozwiązał z nim umowy o dofinansowanie – z wyjątkiem rozwiązania za porozumieniem stron – z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy

6)Wnioskodawca wywiązuje się ze zobowiązań cywilnoprawnych na rzecz WFOŚiGW

7)Cel i rodzaj przedsięwzięcia są zgodne z programem priorytetowym

8)Okres realizacji przedsięwzięcia i wypłaty dofinansowania są zgodne z programem priorytetowym

9)Forma i intensywność wnioskowanego dofinansowania są zgodne z programem priorytetowym

  • Ocena jest oceną „0/1”, co oznacza, że niespełnienie jednego z kryteriów, powoduje odrzucenie wniosku.
  • Jeżeli w wyniku przeprowadzonej oceny zostanie stwierdzone, że we wniosku nie zostały zawarte informacje/dokumenty niezbędne do oceny projektu/Wnioskodawcy, a wniosek w tym zakresie jest możliwy do poprawy, Wnioskodawca wzywany jest do poprawy/uzupełnienia wniosku lub złożenia koniecznych wyjaśnień.
  • Wezwanie określa sposób poprawy/uzupełnienia wniosku.
  • Wezwanie przekazywane jest w wersji elektronicznej w Generatorze Wniosków oraz w formie wiadomości
    e-mailowej na adres podany w części B-4 Wniosku „Osoba do kontaktu, właściwa w sprawach projektu”.
  • Termin na poprawę/uzupełnienie wniosku jest ustalany indywidualnie w zależności od rodzaju uzupełnień będących podstawą cofnięcia wniosku.
  • Wnioskodawca może zostać wezwany do poprawy/uzupełnienia wniosku maksymalnie 2-krotnie.
  • Pracownik Funduszu może dokonać na wniosku odręcznych korekt oczywistych błędów lub na podstawie wyjaśnień Wnioskodawcy.
  • W przypadku wystąpienia okoliczności, gdy Wnioskodawca nie dostarczy uzupełnienia w terminie wskazanym przez Fundusz lub nie dokona uzupełnienia wszystkich elementów wniosku i załączników wskazanych przez Fundusz, wniosek zostanie odrzucony, a Fundusz poinformuje Wnioskodawcę o wyłączeniu wniosku z dalszego rozpatrywania.
  1. Postanowienia końcowe

W kwestiach nieobjętych niniejszym Regulaminem, obowiązują zapisy programu priorytetowego, Regulaminu Programów Dotacyjnych oraz Zasad udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania kredytów i pożyczek ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie na 2025 rok.

Przypisy:

[1] Budynek lub budynki służące do magazynowania sprzętu przeciwpożarowego (samochody pożarnicze pompy i inne), osobistego sprzętu ochrony, węży pożarniczych, gaśnic i innego sprzętu gaśniczego. Mogą znajdować się w nim pomieszczenia biurowe, świetlica, warsztat lub pralnia itp. Dopuszcza się również finansowanie części budynków wykorzystywanych na inne cele użyteczności publicznej.

2 Jeżeli powierzchnia tylko czasowo jest udostępniana do działalności gospodarczej (np. organizacja imprez okolicznościowych) należy uwzględnić czas takiego udostępnienia. Przykładowo, jeżeli część budynku OSP udostępniana jest przez 1000 godzin w roku, to powierzchnię tę należy pomnożyć przez wskaźnik 1000/8760 (liczba godzin w roku).

3 Działalność gospodarcza, według unijnego prawa konkurencji, rozumiana jest bardzo szeroko, jako oferowanie towarów lub usług na rynku. Zakres tego pojęcia jest szerszy niż w prawie krajowym (art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców), ponieważ nie wymaga się, aby działalność miała charakter zarobkowy, czy była prowadzona w sposób zorganizowany lub ciągły.

 Koordynator programu w WFOŚiGW w Olsztynie: Piotr Bogacki tel. 89 522 02 25, e-mail: p.bogacki@fundusz.olsztyn.pl

Dokumenty do pobrania:

Regulamin naboru

Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych

Wytyczne techniczne

Przegląd energetyczny przedsięwzięcia przed modernizacją/po modernizacji – załącznik do Wytycznych Technicznych

Lista uprawnionych wnioskodawców

Wzór tablicy informacyjnej