Czyste Powietrze – trwa nabór na operatorów i punkty konsultacyjne

Gminy w całej Polsce mogą wciąż zgłaszać się do pełnienia roli operatora oraz prowadzenia punktów konsultacyjno-informacyjnych (PKI) w ramach programu Czyste Powietrze. Nabór trwa – to dobry moment, by włączyć się w działania na rzecz poprawy jakości powietrza i wesprzeć mieszkańców w sięganiu po dofinansowanie.

Zgłoszenia gmin chętnych do współpracy przy programie Czyste Powietrze przyjmują wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).

Dwa sposoby zaangażowania – dwa źródła wsparcia dla mieszkańców

Gminy, które zdecydują się uczestniczyć w programie jako operatorzy lub gospodarze punktów konsultacyjno-informacyjnych (PKI), realnie wspierają swoich mieszkańców w procesie ubiegania się o dotacje na ocieplenie domu i wymianę kopciucha. Oba modele współpracy mają jeden cel: zwiększenie dostępności programu i efektywności inwestycji w czyste powietrze.

Każda gmina może zawrzeć odrębne porozumienia z właściwym Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zarówno na prowadzenie PKI, jak i na pełnienie funkcji operatora. Od 31 marca 2025 r. operatorami w programie mogą być wyłącznie gminy i WFOŚiGW.

Jakie zadania realizuje gmina?

Punkty konsultacyjne są pierwszą linią wsparcia – ich pracownicy bezpłatnie udzielają informacji, pomagają w wypełnianiu i składaniu wniosków, a także wspierają beneficjentów w rozliczeniu dotacji. Z kolei gminy-operatorzy (obowiązkowo w ścieżkach z najwyższym poziomem dofinansowania i prefinansowaniem) zapewniają kompleksową pomoc: od oceny możliwości uzyskania wsparcia, przez wybór audytora i wykonawcy, po pomoc w rozliczeniach i kompletowaniu dokumentacji.

Korzyści dla gmin i mieszkańców

Udział w programie to realne wzmocnienie roli gmin jako lokalnych centrów wsparcia w działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza. Gminy otrzymują środki finansowe na realizację zadań: do 35 tys. zł na utworzenie i prowadzenie PKI oraz środki za obsługę wniosków, a także 1,7 tys. zł za każdego skutecznie obsłużonego beneficjenta w ścieżce operatorskiej. To szansa na rozwój kompetencji urzędników i lepszą jakość obsługi mieszkańców.

Dla mieszkańców oznacza to łatwiejszy dostęp do rzetelnej informacji, bliskość punktu wsparcia i profesjonalną pomoc na każdym etapie procesu ubiegania się o dotację.

Więcej na stronie czystepowietrze.gov.pl

Accessibility Toolbar