„Czyste Powietrze”- ważna informacja dla beneficjentów programu
Komunikat w sprawie rozliczania inwestycji w programie „Czyste Powietrze” na zasadach obowiązujących od 22.04.2024 r. (prefinansowanie)
Informujemy, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie nie jest stroną sporów pomiędzy Beneficjentem/Inwestorem, a wykonawcami realizującymi przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze. Wyboru wykonawcy/wykonawców realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent. Wykonawców i WFOŚiGW nie łączy żadna umowa lub zobowiązania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów związanych z realizacją przedsięwzięcia, zawieranych przez Beneficjentów z wykonawcami.
Ponadto informujemy, że za dotrzymanie warunków umowy dotacji z prefinansowaniem zawartej z Funduszem w Olsztynie odpowiada Dotowany.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z warunkami programu Czyste Powietrze wniosek o płatność zawierający rozliczenie pozostałej części dofinansowania przypadającego na zakres przedsięwzięcia wynikający z umowy z wykonawcą musi zostać złożony najpóźniej 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą. Brak złożenia wniosku o płatność w terminie 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b umowy o dofinansowanie skutkuje brakiem możliwości rozliczenia danej umowy z wykonawcą, co może skutkować wypowiedzeniem umowy o dofinansowanie przez WFOŚiGW. Nie ma możliwości wydłużenia terminu 120 dni od wypłaty zaliczki.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z warunkami umowy dotacji z prefinansowaniem wykonawca może być zmieniony tylko w przypadku braku możliwości jej realizacji, w szczególności :
- a) niemożliwości realizacji umowy wykonawczej,
- b) braku dostępności asortymentu objętego wnioskiem o dofinansowanie, co Beneficjent powinien uzasadnić stosownym oświadczeniem.
Zasady w programie obowiązujące od 22.04.2024 r. – pytania i odpowiedzi przygotowane przez NFOŚiGW
w Warszawie
- Czy w dotacji z prefinansowaniem jest określony maksymalny termin realizacji przedmiotu umowy zawartej przez beneficjenta z wykonawcą? Czy może on wynieść tyle, co realizacja przedsięwzięcia, czyli do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku?
W przypadku prefinansowania maksymalny termin realizacji przedmiotu umowy zawartej przez beneficjenta z wykonawcą to 120 dni od daty wypłaty zaliczki przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw), dotyczącej realizacji tej umowy.
Najpóźniej do upływu 120 dnia od daty wypłaty ww. zaliczki musi zostać złożony do właściwego wfośigw wniosek o płatność, zawierający rozliczenie pozostałej części dofinansowania przypadającego na zakres przedsięwzięcia wynikający z umowy z wykonawcą.
Termin 120 dni odnosi się do rozliczenia oddzielnie każdej umowy zawartej z wykonawcą/wykonawcami, o ile dotyczy ona innego kosztu kwalifikowanego (zadania). Maksymalnie w ramach prefinansowania mogą być zawarte trzy umowy z wykonawcą/wykonawcami.
Zgodnie z zapisami w programie „Czyste Powietrze” w przypadku realizacji przedsięwzięcia z prefinansowaniem, na realizację całego przedsięwzięcia beneficjant ma 18 miesięcy.
- Termin złożenia wniosku o płatność, w przypadku prefinansowania wynosi do 120 dni od daty wypłaty zaliczki. Wskazane 120 dni dotyczy dni kalendarzowych czy roboczych?
Wskazane 120 dni dotyczy dni kalendarzowych.
- Czy z tytułu ograniczenia terminu zakończenia realizacji są przewidziane odstępstwa, np. związane z brakiem możliwości wykonania danej usługi z powodu złych warunków atmosferycznych? Pytanie dotyczy w szczególności umów na ocieplenie budynków.
W programie „Czyste Powietrze” nie ma odstępstw w zakresie wydłużenia terminu rozliczenia wypłaconej zaliczki złożenia w tym zakresie wniosku o płatność – konieczne jest złożenie wniosku o płatność w ciągu 120 dni od daty wypłaty zaliczki.
Jeżeli jeszcze przed rozpoczęciem przedsięwzięcia – w ramach prefinansowania – beneficjent lub wykonawca widzi ryzyko realizacji prac w przewidzianym terminie, to jest możliwość przesunięcia terminu rozpoczęcia przedsięwzięcia przez aneksowanie umowy o dofinansowanie (co oznacza tym samym aneksowanie umowy z wykonawcą).
Przy okazji przypominamy, że program umożliwia zawarcie do trzech umów z jednym wykonawcą lub z wykonawcami i podział całego przedsięwzięcia na etapy, gdyż każdą umowę z wykonawcą można rozliczyć w osobnym wniosku o płatność, o ile dotyczy ona innego kosztu kwalifikowanego.
- Kiedy należy poinformować wfośigw o zmianie terminu realizacji umowy z wykonawcą w przypadku opóźnienia prac?
Możliwe jest powiadomienie wfośigw o aneksowaniu umowy z wykonawcą – w ramach prefinansowania – jeszcze przed wypłaceniem zaliczki / złożeniem dyspozycji wypłaty zaliczki, jeżeli z jakiś przyczyn okaże się, że realizacja umowy z wykonawcą będzie musiała rozpocząć się z opóźnieniem. W tym wypadku nadal obowiązuje konieczność złożenia wniosku o płatność w ciągu 120 dni od dnia wypłaty zaliczki.
Źródło: https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/pytania-i-odpowiedzi